suïcidepreventie

10 september – Wereld Suïcidepreventie dag

Wereld Suïcidepreventie dag

Dit jaar is het thema op Wereld Suïcidepreventie dag (World Suicide Prevention Day) “Working Together to Prevent Suicide” (Samenwerken om zelfmoord te voorkomen). De initiator International Association for Suicide Prevention (IASP) is er van overtuigd dat samenwerking het belangrijkste onderdeel is voor effectieve mondiale suïcidepreventie.Zij benadrukken dat we allemaal een bijdrage kunnen leveren aan het voorkomen van zelfdoding.

Het gedrag dat men sen met zelfmoordplannen laten zien is niet uniek, zelfs niet voor een land, het is universeel. Daarom is het wereldwijd bundelen van ervaringen een belangrijke stap op weg naar betere suïcidepreventie. IASP heeft vanwege de importantie gekozen om dit thema in 2019 en 2020 terug te laten komen.

Zet een kaars voor je raam vanavond

Zet op Wereld Suïcidepreventie dag om 20.00 (lokale tijd) een brandende kaars bij je raam neer; om aandacht te vragen voor suïcidepreventie, om een verloren geliefde te herinneren, en voor de overlevenden van zelfdoding. Op de website van International Association for Suicide Prevention (IASP ) kun je gratis e-kaarten en/of ansichtkaarten downloaden.

Wanneer je een tweet de lucht in gooit over suïcidepreventie gebruik dan de hashtags #WereldSuïcidePreventiedag #SuïcidePreventie #WSPD2018 #WSPD. Twitter zal automatisch het internationale gele en oranje zelfmoordpreventielint als een emoji op je hashtag toepassen.

Suïcidepreventie of zelfmoordpreventie

Er wordt gezegd dat een luisterend oor bieden misschien wel het meest effectiefste middel voor suïcidepreventie is maar dan moet de persoon in kwestie wel willen of kunnen praten. Hoe kan je een (poging tot) zelfmoord voorkomen? Dat je de eventuele signalen niet herkent daar kan ik me heel goed iets bij voorstellen, dat is mezelf ook overkomen. Daarom zet ik een aantal (non-verbale) signalen op een rij voor je. Lees het door of ga naar de website 113.nl voor meer informatie. Het kost je maar een minuutje van je tijd om het leven van iemand voorgoed te veranderen.

Het begint met het leren herkennen van signalen

  • sociale isolatie: zich terugtrekken van beste vrienden, hobby’s opgeven
  • verwaarlozen van het uiterlijk
  • depressieve, sombere stemming en alle andere aan depressie gelinkte symptomen
  • plotse woede-uitbarstingen, agressieve buien, huilbuien zonder directe aanleiding
  • verward of onlogisch praten
  • recente verhoging van alcohol- en/of middelengebruik
  • weggeven van persoonlijke spullen

Bij jongeren kunnen signalen spelen die met school te maken hebben

  • verslechtering van prestaties
  • vaker afwezig zijn, spijbelen, weglopen
  • slechte concentratie, slecht huiswerk, zitten slapen of suffen
  • agressiever en vervelender gedrag tegenover medeleerlingen

Zie jij het leven niet meer zitten, zoek alsjeblieft een luisterend oor of professionele hulp. Of bel 0900 – 0113, daar zitten mensen voor je klaar waar jij je verhaal kunt doen. Wil je chatten of e-mailen? Klik hier.

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.