afbeelding versterkt het boodschappenbriefje

8 juni – Dag van het Boodschappenbriefje | Nationale Buitenspeeldag | Wereldoceanendag | Wereld Hersentumordag | Dag van de Zorgondernemer

Dag van het Boodschappenbriefje

Een boodschappenbriefje spreekt tot de verbeelding. Het is waarschijnlijk de meest eenvoudige vorm van geschreven tekst. Maar vergis je niet: je kunt veel ontdekken op een boodschappenbriefje. Hoe iemand in elkaar steekt, of welke typische woorden iemand gebruikt. Onze gastblogger Tefke van Dijk van vandaag begon in de zomer van 2010 met haar verzameling. Ze werd getriggerd op het moment dat zij in een karretje van een supermarkt in Hollandscheveld een stukje papier zag liggen met daarop enkele boodschappen, waaronder koffiemelk, wijn, gehakt en brood. Omdat het een gebruikte envelop was, stond er ook een naam op: Lemstra. Door die naam besefte zij dat er mensen schuilgaan achter die briefjes.

Wie ging er schuil achter het boodschappenbriefje?

Wie was die Lemstra? En waarom wilde hij deze boodschappen hebben? De vondst van Lemstra’s briefje was voor har het begin van een verzameling van duizenden boodschappenbriefjes. In haar rubriek in Volkskrant Magazine probeerde ze een voorstelling te maken van de persoon achter het briefje. Of die beschrijving altijd klopte is onbekend. Helaas is Tefke zelden in contact gekomen met de makers van de briefjes. Ook aanstichter Lemstra heb ze nooit gevonden, ondanks een uitgebreide zoektocht.

Het boodschappenbriefje analyseren in 8 stappen

Een goede analyse van een boodschappenbriefje maken, pseudo-psychologisch of verhalend, is een vak. En een vak kun je leren, al is enige aanleg mooi meegenomen. Heb je ambities? Lees hieronder acht tips voor beginnende boodschappenbriefjesanalisten:

  1. Eerste indruk. Hoe kom je aan het briefje? Heb je hem van een bekende gekregen? Schakel dan alle voorkennis uit. Lukt dat niet? Moeilijk om in het hier en nu te komen? Volg dan eerst een spoedcursus mindfulness.
  2. De vindplaats van het briefje kan relevant zijn, maar is dat zelden. Houd de plaats in gedachten als je die weet, voor het geval dat.
  3. Voel het papier, ruik er misschien even aan. Is het briefje vuil? Overreden door winkelwagentjes? Is ’ie verkreukeld of zelfs gescheurd? In de keuze van het papier en de kleur van de pen zit bijna altijd een verhaal. Helemaal als het een trouw- of rouwkaart is. Of een recept voor de apotheek…
  4. Kijk naar opvallende woorden, die je zelf niet gauw gebruikt. Waarom vallen die op? Je stuit soms op geniale vondsten, zoals schoolkoekies of afwasdruiprekding . Ze vormen vaak aanleiding voor een analyse of verhaal.
  5. Spelfouten zie je vrijwel altijd. Als beginner kun je daar eenvoudig mee uit de voeten, maar voor gevorderden geldt: dat is té gemakkelijk scoren. Champignons (champions) blijkt nu eenmaal een lastig woord om te spellen.
  6. Staat er een naam, logo of internetadres op het briefje? Zoek ze op via Google en associeer met het resultaat. Waar doet het je aan denken?
  7. Sluit je ogen. Zie de schrijver van het briefje voor je. Is het een man of vrouw? Oud of jong? Wat voor leven leidt de boodschapper? Wat voor gedachten heb je bij de persoon? Laat het gebeuren.
  8. Begin met schrijven. Het eerste woord is het moeilijkst. Als dat eenmaal op papier staat, volgt de rest vaak vanzelf. Schrijf zoveel mogelijk over een briefje, schrappen kan altijd nog. Voor mensen die schrijven lastig vinden: probeer het eerst te vertellen aan iemand. Als je het opschrijft zoals je het vertelt, kom je vanzelf tot een goed verhaal.

Succes met analyseren! En niet vergeten: veel oefenen. Wil je er zelf nog wat wijzer van worden, bedenk dan: de analyses zeggen meer over jou dan over de (vaak onbekende) boodschapper.

Dit stappenplan is geschreven door Tefke van Dijk, Professioneel boodschappenbriefjesanalist. Bedankt voor deze informatieve blog Tefke! Wil je meer informatie? Kijk dan eens op www.boodschappenbriefjesonline.nl.

Goed, onderstaande dagen mogen we natuurlijk ook niet vergeten

Deel dit bericht