internationale voorleesdag

19 maart – Internationale Voorleesdag | Klantendag | Dag van de 1000 Voorbeelden | Oostzeedag | Kinderklimaattop

Internationale Voorleesdag

Na onze eigen Nationale Voorleesdagen jongstleden januari staat er voor vandaag de Internationale Voorleesdag (International Read To Me Day) op de agenda. Beiden dagen streven hetzelfde na; laten zien dat voorlezen niet alleen leuk is maar nuttig. Alleen de aanpak is anders. Bij de Internationale Voorleesdag worden kinderen aangemoedigd om de volwassenen uit hun directe omgeving eraan te herinneren om vaker voor te lezen.

Bij onze voorleesdagen zijn het de volwassenen die het voortouw nemen. Ongeacht wie wie aanspoort blijft overeind staan dat elke avond een kwartiertje voorlezen er voor zorgt dat je samen een heerlijk momentje hebt.

Samen herinneringen maken

Persoonlijk denk ik nog met een glimlach op mijn gezicht terug aan alle uurtjes die mijn moeder mij voorlas. Misschien een ideetje om in deze bijzonder tijden waarin we nu leven de kinderen wat meer voor te lezen? Maar voorlezen geeft meer dan mooie herinneringen alleen, je kind ontwikkelt bijvoorbeeld een grotere woordenschat, krijgt meer taalinzicht, leert beter concentreren en fantaseren en tot slot je kind zal betere lees- en leervaardigheden hebben dan kinderen aan wie niet is voorgelezen

Waarom is voorlezen belangrijk?

Het doel van de Internationale Voorleesdag is te laten zien dat voorlezen leuk en leerzaam is voor kinderen die zelf nog niet kunnen lezen. De andere voordelen van voorlezen voor kinderen zijn:

  • uitbreiding woordenschat
  • opbouwen concentratievermogen
  • stimuleren verbeeldingskracht
  • leren fantaseren
  • emotionele- en sociale ontwikkeling
  • doorgeven van cultuur
  • doorgeven van waarden en normen
  • doorgeven van kennis

Internationale Klantendag

Klantendag (Client’s Day) is een dag waarop bedrijven iets extra voor de klant doen. De oorsprong voor “klantendag” ligt in Klaipėda (Litouwen) en wel in het jaar 2010. Het achterliggende idee voor het ontstaan van klantendag is vrij simpel: geen klanten, geen bedrijf. In 2012 ging klantendag viral doordat wereldwijd bedrijven het idee oppakte om op één speciale vaste dag hun klanten te bedanken. Vorig jaar organiseerde diverse Nederlandse bedrijven een klantendag, dat is nu onmogelijk. Of bedrijven ons nu via email gaan bedanken, tja dat weet ik niet. Ik laat me verrassen.

Corona-virus “dagen van” afgelastingen update:

Deel dit bericht